01/03
20.06.2022 16:41

Нов сорт салата посреща промените в потреблението

С наближаването на есента, зеленчукопроизводителите търсят ефективни решения за сеитбооборот. Зелените салати са сред предпочитаните от тях зеленчуци за тази част от годината. Освен че са припознати от българските потребители като целогодишно свежа, вкусна и полезна съставка за различни салати, те се отличават с бърз вегетационен растеж и висока устойчивост на студ. Не на последно място значение имат и уникалните диетични свойства, съчетани с прекрасен свеж вкус. Всичко това превръща зелената салата в позната зеленчукова култура в повечето региони у нас. Производството на салати и марули в България беше най-силно засегнато от пандемията на COVID 19. Ресторантите и хотелите бяха затворени или работеха с ограничен капацитет, а те са основният пазар за земеделските стопани. Освен това, борсите за търговия на зеленчуци на едро също имаха трудности, защото бяха затваряни или с ограничена работа. Тъй като основна част от производството на салати се търгува на зеленчуковите борси, това също се отрази негативно на земеделците. Поради тази причина, през последните две години се наблюдаваше намаляване на производството на салати.

Цените на продукцията също бяха нестабилни и не следваха общата тенденция в поскъпването на зеленчуците. По данни на НСИ средната годишна цена на селскостопанската продукция за салати и марули през 2020 г. се е повишила с 13% спрямо 2019 г. (0,47 лв./бр. до 0,53 лв./бр.), но през 2021 г. се наблюдава спад от -4%,  като за миналата година тази цена е 0,41 лв./кг. През първото тримесечие на 2022 г. обаче се наблюдава ръст от 4% на цените спрямо 2021 г., което показва и раздвижването на пазара.

Макар, че производството на салати се възстановява и се връща към нормалните нива на производство, има няколко тенденции, които ще оформят пазара на салати в близко бъдеще. Потребителите вече търсят нови и интересни вкусове, като освен традиционните салати тип "Батавия", все повече купуват и други по-нетрадиционни за България сортове. Увеличава се значението и дела в търговията на готовите салатени миксове, най-вече в супермаркетите. Поради удобството в употребата им, ще се увеличи търсенето на различни видове салати, които да запълват тези миксове. Супермаркетите продължават да увеличават дяловете в местната търговия на пресни плодове и зеленчуци. Поради тази причина, те също ще купуват повече нетрадиционни сортове салати, за да отговорят на увеличаващото се търсене. Затова все повече производители ще се ориентират към разнообразие в производството на салати, като освен традиционните от типа "Батавия", ще отглеждат и други видове. Салатите айсберг вече са добре познати на българския пазар и част от местните земеделци залагат на тях. Но бързо навлизат и сортове като мултилийф, бейбилийф, копф и други. Салатите, които се предлагат на пазара, включително и като миксове, изглеждат изключително атрактивно, когато са комбинация от различни форми и цветове.

Затова световният лидер в производството на семена Синджента пуска на пазара новата „мултилийф“ салата с името Продиджио, която вече може да бъде закупена от земеделските производители в дистрибуторската мрежа в България. По този начин компанията отговаря на промените в търсенето на различни и цветни салати. Продиджио е с прекрасна комбинация от цветове, преминаващи от светло зелено към лъскаво червено. Салатата е красива на външен вид и прилича на многолистен корал. Има добър обем и 3D форма на листата, които са лъскави в интензивен тъмночервен цвят. Те са малко по-твърди, по-дебели и по-издръжливи, което потенциално води до по-дълъг срок на годност. Освен атрактивния цвят, основно предимство на сорта, е лесното му приложение при производството на салатени миксове. С едно отрязване на кочана, листата са готови за сортиране и пакетиране.

Продиджио е решение за земеделските производители да отглеждат специална мултилийф червена салата за прясна консумация, която става за пакетиране в салатени миксове. Добрият имидж на производителя е важен във всяка сфера на бизнес, включително и в зеленчукопроизводството. Когато искате да предложите различна и висококачествена продукция на пазара, можете да се доверите на специалните салати Продиджио от Синджента. Сортът е подходящ за производство през пролетта и зимата. За есенно-зимно производство, засаждането се препоръчва през август и септември. Препоръчителните месеци за засаждане през пролетта са февруари и март.

Като представител от новото поколение салати, Продиджио се характеризира и с високата си устойчивост на мана (Bl: 16-35EU), за да предпази реколтата чиста. В допълнение, сортът има висока устойчивост и на листни въшки, което предпазва, както от повреди по реколтата, така и от разпространението на вирусни заболявания като мозайка. Повече информация за новия вид салата Продиджио може да откриете на: https://www.syngenta.bg/vegetable/salati/sortove-salati/prodigio

  

НОВИНИ


© 2022 euroselo.bg

уеб дизайн pimdesign